Friday 3 November 2017

Repricing vattens optioner


Reprisering av undervattensoptioner USA 16 oktober 2008 Underprimärkreditkrisen och den resulterande ekonomiska nedgången har väsentligt påverkat börskurserna på ett stort antal företag. Enligt en ny rapport från finansveckan är aktieoptioner under vattnet på nästan 40 procent av Fortune 500-företagen och ett i vart tionde företag har alternativ som är mer än 50 procent undervattens.1 Vid den tidpunkt då rapporten publicerades, Dow Jones Industriellt genomsnitt var cirka 11 500. Ett av de viktigaste strategiska problem som företagen kan möta under en nedgång i marknaden är hur man ska hantera det faktum att deras optionsprogram, som är avsedda att stimulera anställda, har förlorat en kritisk elementär satsning. Ett aktieoption anses vara ldquounderwaterrdquo när dess lösenpris är högre än marknadspriset för det underliggande lagret. Det finns ett antal metoder för att lösa problemet med undervattenalternativ med sina egna fördelar och nackdelar. Traditionellt har den vanligaste metoden varit ldquorepricingrdquo alternativen genom att sänka deras övningspris. Som diskuteras nedan tar reprikningar nu ofta form av ett brett utbud av olika utbytesprogram, inklusive program som innefattar utgivning av olika former av aktiekompensation, såsom börser och limited-stock-enheter (ldquoRSUsrdquo), i utbyte mot undervattensalternativ. Vad alla repressalier har gemensamt är dock målet att återupprätta en incitamentskomponent för fortsatt hårt arbete och engagemang, samt att återställa behållningsförmågan hos en employerrsquos aktieutjämningsplan. Den senaste signifikanta vågen av repressioner uppstod under 2001 och 2002 som en följd av nedgången på marknaden som utlöstes av internet - och tekniklagrets sammanbrott. Det har funnits betydande utveckling av lagstiftning, redovisning och marknadsutveckling som ett resultat av lärdomar från den perioden. Utvecklingen berodde delvis på att vissa företag genomförde program för omräkning av optionsoptioner för snabbt efter att de hade meddelat nedslående vinst följt av en senare nedgång i aktiekursen. Dessutom har börser sedan dess antagit regler som kräver att aktieägare godkänns för återställningar av alternativ, och institutionella investerare och proxy rådgivare, som ger aktieägare råd om hur man röstar om omprövande av förslag, har nu ett betydande inflytande över strukturen av alternativa repressalier. Frågan om återställningsoptioner kommer sannolikt att öka i betydelse under det sista kvartalet 2008, eftersom företagen anser att de är föremål för införlivande i sina proxyutlåtanden från 2009. Om aktieägarens godkännande kommer att krävas för att prestera (som vanligtvis är fallet) bör företag med undervattensalternativ nu överväga sin strategi för att ta itu med denna utmaning i samband med sitt årsmöte. Tillräcklig tid bör tillåtas att få råd från kompensationskonsulter, förhandsgranskning av återställningsoptioner av proxyrådgivare och erforderlig ersättningskommitté och godkännande av styrelsen. Företag kan också nu överväga hur man hanterar undervattensalternativ så att de kan förutsätta sina årliga årliga optioner av 2009 (eller andra värdepapper) på anställda som lämnar sina undervattensalternativ. Detta tillvägagångssätt tar inte bort behovet av aktieägarintyg (om det behövs) och ett anbudsförfarande enligt nedan, men det kommer sannolikt att minska kompensationsutgifterna i samband med det årliga bidraget och kommer sannolikt att resultera i att ett större antal undervattensalternativ avbryts. Alternativ repetitioner har traditionellt skett genom att sänka utövningspriset på undervattensalternativ till det dåvarande marknadspriset på en companyrsquos stamaktie. Mekaniskt uppnåddes detta resultat antingen genom att ändra villkoren för de utestående optionerna eller genom att avbryta de utestående optionerna och utfärda ersättningsalternativ. Majoriteten av återprövningar som inträffade under nedgången 2001 och 2002 var en-till-en-optionsutbyte. Vid den tiden hade majoriteten av nya optioner samma intjäningsplan som de inställda alternativen och endast en mindre del av företagen uteslutde direktörer och tjänstemän från repressalier.2 Två efterföljande utvecklingar har gjort en-till-ett-alternativet att utbyta undantaget i stället för normen : År 2003 antog New York Stock Exchange (ldquoNYSErdquo) och Nasdaq Stock Market (ldquoNasdaqrdquo) ett krav på att offentliga företag måste söka aktieägares godkännande av återställningsoptioner. Som ett resultat måste företag nu fråga (ofta missnöjda) aktieägare att ge anställda en förmån som aktieägarna själva inte kommer att njuta av. Denna utveckling, i kombination med det betydande inflytandet på aktieägarnas röst av institutionella investerare och proxyrådgivare, har gjort det nästan omöjligt för företagen att få aktieägarens godkännande av en en-mot-en optionsruta på grund av uppfattad orättvisa mot aktieägarna. Före effektiviteten i FAS 123R redovisades inte teckningsoptioner som en kostnad på en companyrsquos resultaträkning. Som ett resultat, förutsatt att ett företag väntade sex månader och en dag, var det en begränsad redovisningseffekt av ett betydande bidrag till ersättningsoptioner, vilket ger aktieoptioner en distinkt fördel gentemot andra former av aktiekompensation. FAS 123R kräver nu kostnadsutnyttjande av personaloptioner under den underförstådda tjänsteperioden (optionernas optioner). Som ett resultat av detta ökade FAS 123R redovisningskostnaden för en en-mot-en optionsruta och eliminerade generellt all redovisningsfördel som aktieoptioner hade över andra former av aktiekompensation. Företag som försöker repetera sina optioner gör nu ofta en ldquovalue-for-valuerdquo exchange.3 Valutaväxling ger optionsinnehavare möjlighet att avbryta undervattensalternativ i utbyte mot en omedelbar räkning av nya alternativ i ett förhållande på mindre än en - för-ett med ett lösenpris som motsvarar marknadspriset för sådana aktier. Valutaväxling är mer acceptabelt för aktieägare och proxy rådgivare än en-mot-ett-börser. En värde-för-värde-utbyte resulterar i mindre utspädning till offentliga aktieägare än en en-mot-en-utbyte eftersom det möjliggör omfördelning av mindre kapital till anställda, vilka aktieägare i allmänhet uppfattar sig rättvisare under omständigheterna. Dessutom är de bokföringsmässiga konsekvenserna av ett värde-för-värde-utbyte betydligt mer gynnsamt än en en-mot-en-utbyte. Enligt FAS 123R är redovisningskostnaden för nya optioner (amorterad under sin intjänandeperiod) det verkliga värdet av dem som ger mindre än nuvärdet av de inställda (undervattens) alternativen. Som ett resultat av detta strukturerar företagen i allmänhet en optionsutbyte så att värdet av de nya optionerna för redovisningssyfte baseras på Black-Scholes eller ett annat alternativ för prissättning av metoder, eller är mindre än värdet av de inställda alternativen. Om det verkliga värdet av de nya optionerna överstiger det verkliga värdet av de avbeställda optionerna redovisas det inkrementella värdet under optionsinnehavarens återstående tjänsteperiod. Användning av begränsat lager eller RSU En gemensam variation av värde-för-värde-utbytet är avbokningen av alla alternativ och beviljande av begränsat lager eller RSU (även kallade fantomaktier eller fantomenheter) med samma eller lägre ekonomiskt värde än alternativ avbrutna. Begränsat lager är bestånd som i allmänhet är föremål för en väsentlig risk för förverkande vid beviljande men kommer att väga vid förekomsten av viss tid eller prestationsbaserade villkor (eller båda). Begränsat lager är ej överförbar medan det är förlorbart. RSUs är ekonomiskt lika med begränsat lager, men innebär en uppskjuten leverans av aktierna fram till en tid som är i samverkan med eller efter uppgörelse. De amerikanska skatteregler som gäller för begränsat lager skiljer sig från dem som gäller för RSU. Fastän beskattningen av begränsat lager generellt skjuts upp till dess att fastigheten blir etablerad, kan bidragsmannen av begränsat lager välja att beskattas under beviljningsåret, i stället för att vänta tills dess att det är kvar. Om valet fattas enligt 83 kap. B i Internal Revenue Code (ldquoIRCrdquo), behandlas stödmottagaren som en ordinarie inkomst som motsvarar det underliggande aktiens verkliga marknadsvärde vid tidpunkten för beviljandet. Framtida uppskattning beskattas, som realisationsvinst snarare än som vanlig inkomst, när bidragsmottagaren avyttrar fastigheten. Eftersom icke-amerikanska jurisdiktioner inte generellt har en bestämmelse som motsvarar 83 kap. B, ger många företag RSUs till sina icke-amerikanska anställda, eftersom RSU generellt tillåter uppskjutning av beskattning till överföring av egendom inom RSU och därför ger en liknande skattekonsekvens till begränsat lager i USA. En fördel med både begränsat lager och RSU är att sådana utmärkelser normalt inte har något köp - eller övningspris och ger omedelbart värde till bidragsmottagaren. Därför kommer växelkursen generellt att resultera i mindre utspädning till befintliga aktieägare än en option-to-option-utbyte. Vidare, när institutionella investerare och proxyrådgivare kan förespråka större användning av begränsat lager och RSUs, antingen ensamma eller tillsammans med aktieoptioner och aktievärderingsrätter (SARs), kan 4 sådan utbyte ingå i en övergång i det övergripande ersättningspolicy för ett bolag. Slutligen, eftersom begränsat lager och RSU normalt inte har något lösenpris, finns det ingen risk för att de senare kommer att gå under vattnet om det finns en ytterligare nedgång i companyrsquos aktiekurs. Detta kan vara ett viktigt övervägande på en volatil marknad. Begränsade aktier och RSU-bidrag kan struktureras för att uppfylla det prestationsbaserade kompensations undantaget enligt avsnitt 162 (m) i IRC, där så är tillämpligt. Avsnitt 162 (m) i generella termer begränsar till US1 miljoner per år avdragsrätten till ersättning till en offentlig corporationrsquos VD och de kommande topp tre högsta kompenserade tjänstemännen (andra än CFO), om inget undantag gäller. Ett sådant undantag gäller prestationsbaserad kompensation, som i allmänhet innehåller optioner. Till följd av att antagandet av denna bestämmelse 1993 hade den oförutsedda följden av att uppmuntra företagen att använda aktieoptioner i stället för andra former av aktieersättning.5 Dessutom är reglerna för aktieoptioner enligt avsnitt 162 (m) enklare än för andra former av prestationsbaserad ersättning. Återköp av undervattensoptioner för kontanter Istället för utbyte kan ett företag helt enkelt återköpa undervattensalternativ från anställda för ett belopp baserat på Black-Scholes eller annan metod för val av alternativ. Återköp av undervattensalternativ innebär i allmänhet ett kontantutlägg av bolaget, vars storlek varierar beroende på hur stor andel aktierna är under vattnet och i den utsträckning sådan återköp är begränsad till fullt placerade optioner. En sådan återköp skulle minska antalet utestående optioner som en procent av det totala antalet utestående stamaktier (kallad ldquooverhangrdquo), vilket i allmänhet är fördelaktigt för en companyrsquos kapitalstruktur. Behandling av styrelseledamöter och befattningshavare På grund av riktlinjerna för proxyrådgivare och förväntningar hos institutionella investerare är ofta direktörer och verkställande befattningshavare ofta undantagna från att delta i repressalier som kräver godkännande av aktieägarna. Ändå, eftersom direktörer och verkställande befattningshavare ofta håller ett stort antal alternativ, kan de utesluta dem som kan undergräva målen för repressionen. Som ett alternativ till uteslutning kan företagen tillåta att ledare och tjänstemän deltar på mindre gynnsamma villkor än andra anställda och kan överväga att söka separat aktieägares godkännande för deltagande av styrelseledamöter och tjänstemän för att undvika att äventyra det övergripande programmet. Om återbetalningsmetoden eller avsikten bakom genomförandet av ett nytt program återspeglar en förändring av företagets övergripande ersättningspolitik, såsom utbyte av optioner för begränsat lager eller RSU, är proxygivare och institutionella investerare mer benägna att förvärva införandet av styrelseledamöter och verkställande befattningshavare. Key Repricing Terms Följande är nyckelbegreppen som ett företag som utför en repricing måste överväga. Det är lämpligt att behålla en kompensationskonsult för att hjälpa till med dessa frågor och genomförandet av programmet: Exchange Ratio. Valutakursförhållandet för en optionsutbyte representerar antalet optioner som måste upphandlas i utbyte mot ett nytt alternativ eller annan säkerhet. Detta måste sättas på lämpligt sätt för att uppmuntra anställda att delta och att tillfredsställa aktieägarna. För att en prissättning ska vara värdeneutral kommer det vanligen att finnas ett antal utbytesförhållanden, var och en adresserar ett annat utbud av optionsutövningspriser. Valmöjlighet. Företaget måste avgöra om alla undervattensalternativ, eller bara de som är betydligt under vattnet, är berättigade att bytas ut. Detta beror på volatiliteten i companyrsquos-aktien och på companyrsquos förväntningar om framtida ökningar av aktiekursen. Nya vestingperioder. Ett företag som utfärdar nya alternativ i utbyte mot undervattensalternativ måste avgöra om de nya alternativen ska ges utifrån ett nytt intjänandeplan, det gamla intjänandeplanet eller ett schema som ger en viss acceleration mellan dessa två alternativ. NYSE - och Nasdaq-krav Som ett resultat av regler som antagits 2003 av NYSE och Nasdaq, som kräver aktieägarens godkännande för varje väsentligt ändringsförslag till ett egetkompensationsprogram, måste ett bolag noterat på NYSE eller Nasdaq först få aktieägarens godkännande av en föreslagna repetition om inte eget kapital ersättningsplan enligt vilken de aktuella optionerna utfärdades tillåter uttryckligen att bolaget repeterar utestående optioner.6 NYSE - och Nasdaq-reglerna definierar ett väsentligt ändringsförslag för att inkludera eventuella förändringar i en aktiekompensationsplan för att få en återprissättning (eller minskning av lösenpris) av utestående optionshellipor sänka priset till vilket aktier eller optioner för att köpa aktier kan erbjudas. rdquo7 En plan som inte innehåller en bestämmelse som specifikt tillåter repetition av alternativ kommer att anses förbjuda repetition i enlighet med NYSE - och Nasdaq-reglerna.8 Därför om en plan i sig är tyst när det gäller omprissättning, kommer någon omprövning av alternativ enligt den planen att anses vara vara en väsentlig revidering av planen som kräver godkännande av aktieägarna. Dessutom krävs godkännande av aktieägarna innan du tar bort eller begränsar en avsättning i en plan som förbjuder prissättning av optioner.9 NYSE och Nasdaq definierar en reprise som innebär något av följande: 10 (i) sänker lösenpriset för ett alternativ efter det beviljas (ii) avbryta en option vid en tidpunkt då dess aktiekurs överstiger det underliggande aktiens verkliga marknadsvärde, i utbyte mot ett annat alternativ, begränsat lager eller annat eget kapital, såvida inte avbokningen och utbytet sker i samband med en fusion, förvärv , spin-off eller annan liknande företagstransaktion och (iii) andra åtgärder som behandlas som omprissättning enligt god redovisningssed. Det bör noteras att varken NYSE eller Nasdaq reglerna förbjuder raka återköp av alternativ för kontanter. Nasdaq har lämnat en tolkning som anger att återköp av utestående kontantoptioner genom ett anbudsförfarande inte kräver godkännande av aktieägare, även om en aktiekompensationsplan inte uttryckligen tillåter en sådan återköp.11 När Nasdaq uppnådde denna slutsats noterade Nasdaq att övervägandet för återköp var inte eget kapital. Som noterat nedan kan emellertid vissa proxy rådgivare fortfarande kräva aktieägarens godkännande för ett kontantåterköpsprogram. Aktieägares godkännande av repressaliering kommer sannolikt att krävas för de flesta inhemska bolag som är noterade på NYSE eller Nasdaq eftersom det inte är troligt att de uttryckligen tillåter repetition. En diskussion om undantaget tillgängligt för utländska privata emittenter ges nedan. Proxy Advisors och Institutionella Investerare Ledande proxy rådgivare har tagit en tydlig ställning om återbetalning av avsättningar i aktie ersättning planer. Proxy Advisor-marknaden domineras av Institutional Shareholder Services (ldquoISSrdquo), en division av RiskMetrics Group. Andra viktiga proxy rådgivare inkluderar Glass Lewis, Egan-Jones och Proxy Governance. Medan ISS och Glass Lewis publicerar detaljerade röstriktlinjer för optionsreparation, anger Egan-Jonesrsquo röstningsriktlinjer att den kommer att överväga omprövning av förslag från fall till fall utan att räkna upp sina överväganden. Proxy Governance behandlar alla frågor från fall till fall och publicerar inte röstriktlinjer. ISS och Glass Lewis anger både uttryckligen i sina riktlinjer för proxyröstning att de ska rekommendera att aktieägarna röstar mot eventuella ersättningsplaner för aktieägarna som tillåter repetition utan aktieägare. 12 ISSrsquos 2008 Röstriktlinjer för amerikanska proxysamtal anger vidare att ISS kommer att rekommendera att aktieägarna rösta emot eller hålla sin röst från medlemmar i en kompanyrsquos kompensationskommitté om detta företag repeterade undervattensalternativ för aktier, kontanter eller annat vederlag utan föregående aktieägares godkännande, även om en sådan omprövning är tillåten enligt companyrsquos Equity Compensation Plan. Mot bakgrund av detta är det troligt att de flesta företag kommer att söka aktieägarens godkännande för återprissättning, även om det inte krävs enligt deras ersättningsplaner för eget kapital. I februari 2007 uppdaterade ISS sin vägledning angående repressalier och förklarade att det skulle rekommendera en omröstning till förmån för ett förvaltningsförslag om att ompröva alternativ från fall till fall med beaktande av följande faktorer: 13 Historisk handelsmönster bör aktiekursen inte vara så volatila att alternativen sannolikt kommer att vara tillbaka ldquoin-the-moneyrdquo på kort sikt. Bakgrunden för repressionen var aktiekursnedgången utöver managementrsquos-kontrollen Typ av utbytesdisker Detta är en värde-för-värde-utbyte Bränna ratemdashare överlåtna aktieoptioner läggas tillbaka till planreserven Alternativet vägar upp de nya optionerna väst omedelbart eller finns det en utebliven period. optionsmdashdoes termen förblir densamma som för det ersatta alternativet Utöva pricemdashis utövningspriset fastställt på rättvis marknad eller en premie till marknad Deltagare tillsammans med ledande befattningshavare och styrelseledamöter bör uteslutas. Som en del av sin uppdatering uppgav ISS att den skulle utvärdera den ldquointent, motiveringen och tidsplanen för repressionsförslaget och noterade att det skulle överväga att prissättning av alternativ efter en nyligen utfälld minskning av en aktiekurs för companyrsquos var dålig tidpunkt. ISS noterade också att nedgången i aktiekursen inte borde ha skett inom året omedelbart före repressionen och att bidragsdatumen för de överlämnade alternativen ska vara tillräckligt långt tillbaka (två till tre år) för att inte föreslå att repriceringar var började utnyttja kortfristiga nedåtgående prisrörelser. Slutligen kräver ISS att utövningspriset för de överlämnade alternativen ligger över 52 veckors höga för aktiekursen. Glass Lewis anger i sina riktlinjer att det kommer att rekommendera en omröstning för ett repressionsförslag från fall till fall om: Officer och styrelseledamöter inte deltar i repressionen. Aktieavgången speglar marknads - eller industrins prisnedgång när det gäller timing och approximerar nedgången i storlek. Repriseringen är värdeneutral eller värde kreativ till aktieägarna med mycket konservativa antaganden och ett erkännande av de negativa urvalsproblem som är förknippade med frivilliga program. Ledningen och styrelsen gör ett övertygande fall för att behöva stimulera och behålla befintliga anställda, till exempel på en konkurrenskraftig arbetsmarknad. Behandling av avbeställda optioner Vid förekomst av återbetalning innehåller aktiekompensationsplaner generellt ett av två alternativ: (i) aktierna som ligger till grund för omprövade optioner återförs till planen och används för framtida emissioner eller (ii) sådana aktier löses in av företag och avbokas, så att de inte längre är tillgängliga för framtida bidrag. En kompanyrsquos aktieutjämningsplan ska klargöra vilket alternativ det ska använda. I händelse av en återbetalning av alternativ som resulterar i avkastning av avbrutna aktier till en companyrsquos aktieincitamentsplan, undersöker ISS huruvida emittentenrsquos treåriga genomsnittliga bränningsgrad är acceptabel för att bestämma om det ska rekommenderas att aktieägarna godkänner repricing.14 Proxy Solicitation Methodology Företag som söker aktieägare godkännande för ett repressionsansikte ett antal hinder, inte minst det faktum att aktieägare har lidit av samma minskning av aktiekursen som orsakade alternativen att falla under vattnet. Det bör också noteras att mäklare är förbjudna att utöva diskretionär rösträtt (dvs. att rösta utan instruktioner från den värdefulla ägaren till en säkerhet) med avseende på genomförandet av eller en väsentlig omarbetning av en aktiekompensationsplan.15 Därför är behovet Att övertyga aktieägarna om fördelarna med en reprisering är förstorad, liksom proxyrådgivarnas inflytande. Anmälan av fullmakt från aktieägare av ett inhemskt rapporteringsföretag regleras av 14 § ai värdepappersbörslagen från 1934, med ändringar (ldquoExchange Actrdquo) och reglerna nedan. Punkt 10 i schema 14A innehåller de grundläggande upplysningskraven för ett proxyutlåtande som används av en inhemsk emittent för att begära godkännande av återprissättning. Enligt dessa krav och sedvanlig praxis innehåller utgivare i allmänhet följande uppgifter: En beskrivning av optionsutbytesprogrammet, inklusive en beskrivning av vem som är berättigad att delta, de värdepapper som omfattas av börserbjudandet, utbytesförhållandet och villkoren för de nya värdepapperen. En tabell som beskriver fördelarna eller beloppen, om det är bestämbart, som kommer att erhållas av eller tilldelas (i) namngiven ledande befattningshavare, (ii) alla nuvarande verkställande befattningshavare som en grupp, (iii) alla nuvarande styrelseledamöter som inte är verkställande befattningshavare som grupp och (iv) alla anställda, inklusive alla nuvarande tjänstemän som inte är ledande befattningshavare, som en grupp. En beskrivning av orsakerna till att utbytesprogrammet och eventuella alternativ som styrelsen behandlar. Den redovisande behandlingen av de nya värdepapper som ska beviljas och de amerikanska federala inkomstskattemässiga konsekvenserna. Det är viktigt att företagen säkerställer att deras upplysningar innehåller en tydlig motivering för repressionen för att uppfylla de upplysningskrav som proxyrådgivare söker och nödvändiga för att övertyga aktieägarna att rösta för repressionen.16 Regel 14a-6 enligt aktiebolagslagen ett företag som endast begär vissa begränsade ändamål i samband med sitt årsmöte (eller ett särskilt möte i stället för ett årsmöte) att lämna in en slutgiltig fullmakt med SEC och påbörja dess uppmaning omedelbart. Det alternativa kravet skulle vara att lämna in en preliminär proxyutlåtande först och vänta tio dagar medan SEC bestämmer om det kommer att granska och kommentera proxyutlåtelsen. Även om det finns något utrymme för tolkning anser vi att det bättre är att en proxyförklaring som innehåller ett repressionsförslag generellt ska lämnas in till SEC i preliminär form och sedan i slutgiltig form efter tio dagar om det inte finns någon SEC-granskning. Detta beror på att de ändamål för vilka en proxyförklaring initialt kan lämnas in i definitiv form är begränsad till följande endast i samband med ett årsmöte: (i) val av styrelseledamöter, (ii) val, godkännande eller ratificering av revisorer, (iii) ett förslag till säkerhetsinnehavare enligt regel 14a-8 och (iv) godkännande, ratificering eller ändring av en ldquoplan. rdquo ldquoPlanrdquo definieras i punkt 401 a.6 (ii) i förordning SK som en plan , kontrakt, auktorisation eller arrangemang, oavsett om det anges i något formellt dokument, enligt vilket kontanter, värdepapper, liknande instrument eller någon annan egendom kan erhållas. rdquo De flesta reprisförslag skulle kunna ses som att söka godkännande av ett ändringsförslag till en companyrsquos planerar att tillåta repricing och godkännande av villkoren för repricing själv. Den bättre tolkningen verkar vara att godkännandet av villkoren för en viss omprissättning är skild från ett ändringsförslag till planen för att möjliggöra repetition eftersom repressionsvillkoren i allmänhet fortfarande skulle lämnas in för godkännande av aktieägare på grund av krav på proxyrådgivare, även om planen tillåter repetition. Följaktligen bör företagen initialt lämna in proxyutlåtanden för återprissättning i preliminär form. Anbudsregler Anmälan av anbudsförfarandebestämmelserna Amerikanska anbudsregler gäller generellt när innehavaren av en säkerhet är skyldig att fatta ett investeringsbeslut avseende inköp, ändring eller utbyte av denna säkerhet. Man kan ifrågasätta varför en ensidig minskning av lösenpriset för ett alternativ skulle innebära anbudsregler eftersom det inte finns något investeringsbeslut som berörs av optionsinnehavaren. Faktum är att många aktieincitamentsprogram tillåter en ensidig minskning av lösenpriset för utestående optioner, med förbehåll för godkännande av aktieägare, utan att samtycke från optionsinnehavare erhålls med utgångspunkt i att en sådan förändring är till nytta för dem. I verkligheten är emellertid sannolikheten för att ett inhemskt företag kan genomföra repressalisering utan att implicera anbudsförbudsreglerna minimalt av följande skäl: På grund av inblandning av proxyrådgivare och institutionella aktieägare innebär de flesta alternativa repriceringar en värde-för - värdeutbyte bestående av mer än enbart minskning av lösenpriset. Valutaväxling kräver beslut av optionsinnehavare att acceptera färre alternativ eller utbyta befintliga alternativ för begränsat lager eller RSU. Detta är ett investeringsbeslut som kräver individuella optionsinnehavares uppmaning och samtycke. En minskning av lösenpriset för ett incitamentoptionsalternativ (ldquoISOrdquo) skulle betraktas som en ldquomodificationrdquo i samband med ett nytt bidrag enligt tillämpliga skattelagstiftningar.17 Det nya tillskottet av en ISO återstartar de innehavsperioder som krävs för god skattemässig behandling av aktier som köpts på träning av ISO. Innehavsperioderna kräver att aktiebeståndet som är inköpt enligt en ISO hålls i minst två år efter tilldelningsdatumet och ett år efter optionsdagen. Det resulterande investeringsbeslutet gör det svårt att i praktiken åstadkomma en reprise som inkluderar ISO-satser utan att söka ISO-innehavares samtycke, eftersom de måste avgöra om fördelarna med repressionen överstiger bördorna för de nya innehavsperioderna. SEC-personalen har föreslagit att ett begränsat alternativ repricing utbyte med ett litet antal verkställande befattningshavare inte skulle vara ett anbudsförfarande. I ett sådant fall är personalpositionen att ett utbytesbjudande till en mindre grupp i allmänhet ses som likvärdigt med individuellt förhandlade erbjudanden, och således inte ett anbudsförfarande. Ett sådant erbjudande skulle i många avseenden likna en privat placering. SEC-tjänstemän anser att de mer sofistikerade optionsinnehavarna, ju mer repressionsexchange ser ut som en serie förhandlade transaktioner. SEC-personalen har emellertid inte lämnat vägledning om ett visst antal offerter, så det är fortfarande en fakta - och omständighetsanalys baserad på såväl antalet deltagare som deras positioner och sofistikering.18 Inte alla aktieincitamentplaner involverar utgivande ISO: er och därmed åtföljande ISO-relaterade komplexiteter gäller inte alltid. Som ett resultat kan utländska privata emittenter och inhemska företag som inte har givit ISO-satser och helt enkelt sänker lösenpriset för utestående optioner ensidigt, också kunna undvika tillämpningen av de amerikanska anbudsreglerna. Utländska privata emittenter diskuteras mer detaljerat nedan. Krav på de amerikanska anbudsförfarandebestämmelserna SEC ser en återprissättning av alternativ som kräver optionsinnehavarnas samtycke som ett ldquoself tender offerrdquo av emittenten av alternativen. Själva anbudsförfaranden från företag med en klass av värdepapper registrerade enligt Börslagen regleras av regel 13e-4 enligt det, som innehåller en rad regler som är utformade för att skydda intressena för målen i anbudsförfarandet. Regel 13e-4 gäller endast för offentliga företag, men Regel 14E gäller alla anbudsförfaranden. Regel 14E är en uppsättning regler som förbjuder vissa praxis i samband med anbudsförfaranden och kräver bland annat att ett anbudsförfarande är öppet under minst 20 arbetsdagar. I mars 2001 utfärdade SEC en befrielseordning som avsåg befrielse från vissa anbudsförbudsregler som SEC ansåg tvingande och onödigt i samband med en återställningsoption.19 Speciellt tillhandahöll SEC en befrielse från att uppfylla ldquoall holdersrdquo och ldquobest pricerdquo krav av Regel 13e-4. Till följd av denna befrielse är emittenter tillåtna att utbyta alternativ för utvalda anställda. Bland annat tillåter detta undantag emittenter att utesluta direktörer och tjänstemän från repressalier. Dessutom är emittenter inte skyldiga att ge varje optionsinnehavare det högsta vederlag som ges till andra optionsinnehavare.20 Förhandlingserbjudanden. Anbudsreglerna reglerar de meddelanden som ett företag får göra i samband med ett anbudsförfarande. Dessa regler gäller för meddelanden som gjorts före lanseringen av ett anbudsförfarande och under dess anhängighet. Enligt dessa regler kan ett företag offentligt fördela information om en planerad reprisering innan den formellt lanserar det relaterade anbudsbudet, förutsatt att den distribuerade informationen inte innehåller en sändningsblankett för anbudsalternativ eller ett uttalande om hur en sådan blankett kan erhållas. Två vanliga exempel på företagskommunikation som omfattas av dessa regler är proxyutlåtandet som söker aktieägarens godkännande för återprissättning och kommunikation mellan företaget och dess anställda vid den tidpunkt då proxyutlåtandet lämnades in till SEC. Varje sådan kommunikation krävs för att arkiveras med SEC under ett schema TO med den rätta rutan som kontrolleras, vilket indikerar att innehållet i arkiveringen inkluderar skriftlig kommunikation före påbörjande. Tender erbjudande dokumentation. En emittent som utövar en optionsutbyte kommer att behöva förbereda följande dokument: Erbjuda att byta vilket är det dokument enligt vilket erbjudandet görs till optionsinnehavarna i companyrsquos och som måste innehålla den information som krävs för att ingå i det i enlighet med anbudsreglerna . Överföringsbrev, som utnyttjas av optionsinnehavarna att anbuda sina värdepapper i anbudsförfarandet. Övriga tillhörande handlingar, till exempel former av kommunikation med optionsinnehavare som bolaget avser att använda och brev för användning av optionsinnehavare att återkalla ett tidigare val att delta. The documents listed above are filed with the SEC as exhibits to a Schedule TO Tender Offer Statement. The offer to exchange is the primary disclosure document for the repricing offer and, in addition to the information required to be included by Schedule TO, focuses on informing securityholders about the benefits and risks associated with the repricing offer. The offer to exchange is required to contain a Summary Term Sheet that provides general informationmdashoften in the form of frequently asked questionsmdashregarding the repricing offer, including its purpose, eligibility of participation, duration and how to participate. It is also common practice for a company to include risk factors disclosing economic, tax and other risks associated with the exchange offer. The most comprehensive section of the offer to exchange is the section describing the terms of the offer, including the purpose, background, material terms and conditions, eligibility to participate, duration, information on the stock or other applicable units, interest of directors and officers with respect to the applicable units or transaction, procedures for participation, tax consequences, legal matters, fees and other information material to the decision of a securityholder when determining whether or not to participate in such offer. The offer to exchange, taken as a whole, should provide comprehensive information regarding the securities currently held and those being offered in the exchangemdashincluding the difference in the rights and potential values of each. The disclosure of the rights and value of the securities is often supplemented by a presentation of the market price of the underlying stock to which the options pertain, including historical price ranges and fluctuations, such as the quarterly highs and lows for the previous three years. The offer to exchange may also contain hypothetical scenarios showing the potential value risksbenefits of participating in the exchange offer. These hypothetical scenarios illustrate the approximate value of the securities held and those offered in the exchange at a certain point in the future assuming a range of different prices for the underlying stock. If the repricing is part of an overall shift in a companyrsquos compensation plan, the company should include a brief explanation of its new compensation policy. Launch of the repricing offer . The offer to exchange is transmitted to employees after the Schedule TO has been filed with the SEC. While the offer is pending, the Schedule TO and all of the exhibits thereto (principally the offer to exchange) may be reviewed by the SEC staff who may provide comments to the company, usually within five to seven days of the filing. The SECrsquos comments must be addressed by the company to the satisfaction of the SEC, which usually requires the filing of an amendment to the Schedule TO, including amendments to the offer to exchange. Generally, no distribution of such amendment (or any amendments to the offer to exchange) will be required.21 This review usually does not delay the tender offer and generally will not add to the period that it must remain open. Under the tender offer rules, the tender offer must remain open for a minimum of 20 business days from the date that it is first published or disseminated. For the reasons noted below, most option repricing exchange offers are open for less than 30 calendar days. If the consideration offered or the percentage of securities sought is increased or decreased, the offer must remain open for at least ten business days from the date such increase or decrease is first published or disseminated. The SEC also takes the position that if certain material changes are made to the offer (e. g. the waiver of a condition), the tender offer must remain open for at least five business days thereafter.22 At the conclusion of the exchange period, the repriced options, restricted stock or RSUs will be issued pursuant to the exemption from registration provided by Section 3(a)(9) of the Securities Act of 1933, as amended (the ldquoSecurities Actrdquo) for the exchange of securities issued by the same issuer for no consideration. Conclusion of the repricing offer . The company is required to file a final amendment to the Schedule TO setting forth the number of optionholders who accepted the offer to exchange. Certain Other Considerations If the repricing offer is open for more than 30 days with respect to options intended to qualify for ISO treatment under US tax laws, those incentive stock options are considered newly granted on the date the offer was made, whether or not the optionholder accepts the offer.23 If the period is 30 days or less, then only ISO holders who accept the offer will be deemed to receive a new grant of ISOs.24 As discussed above, the consequence of a new grant of ISOs is restarting the holding period required to obtain beneficial tax treatment for shares purchased upon exercise of the ISO.25 As a result of these requirements, repricing offers involving ISO holders should generally be open for no more than 30 days. In order to qualify for ISO treatment, the maximum fair market value of stock with respect to which ISOs may first become exercisable in any one year is 100,000. For purposes of applying this dollar limitation, the stock is valued when the option is granted, and options are taken into account in the order in which granted. Whenever an ISO is canceled pursuant to a repricing, any options, any shares scheduled to become exercisable in the calendar year of the cancelation would continue to count against the US100,000 limit for that year, even if cancelation occurs before the shares actually become exercisable.26 To the extent that the new ISO becomes exercisable in the same calendar year as the cancelation, this reduces the number of shares that can receive ISO treatment (because the latest grants are the first to be disqualified).27 Where the new ISO does not start vesting until the next calendar year, however, this will not be a concern. If the repricing occurs with respect to nonqualified stock options, such options need to be structured so as to be exempt from (or in compliance with) Section 409A of the IRC. Section 409A, effective in January 2005, comprehensively codifies for the first time the federal income taxation of nonqualified deferred compensation. Section 409A generally provides that unless a ldquononqualified deferred compensation planrdquo complies with various rules regarding the timing of deferrals and distributions, all amounts deferred under the plan for the current year and all previous years become immediately taxable, and subject to a 20 percent penalty tax and additional interest, to the extent the compensation is not subject to a ldquosubstantial risk of forfeiturerdquo and has not previously been included in gross income. While at one time the feasibility of option repricing under Section 409A was in doubt, the final regulations clarify that a reduction in price that is not below the fair market of the underlying stock value on the date of the repricing should not cause the option to become subject to Section 409A. Instead, such repricing of an underwater option is treated as the award of a new stock option that is exempt from Section 409A.28 It should also be noted that a repriced option will be considered regranted for purposes of the performance-based compensation exception to the US1 million limitation under Section 162(m) of the IRC on deductions for compensation to certain named executive officers and will again count against any per-person grant limitations in the plan intended to satisfy the rules governing the exception.29 Accounting considerations are a significant factor in structuring a repricing. Prior to the adoption of FAS 123R in 2005, companies often structured repricings with a six-month hiatus between the cancelation of underwater options and the grant of replacement options. The purpose of this structure was to avoid the impact of variable mark-to-market charges. Under FAS 123R, however, the charge for the new options is not only fixed upfront, but is for only the incremental value, if any, of the new options over the canceled options. As discussed above, in a value-for-value exchange, a fewer number of options or shares of restricted stock or RSUs will usually be granted in consideration for the surrendered options. As a result, the issuance of the new options or other securities can be a neutral event from an accounting expense perspective. The replacement of an outstanding option with a new option having a different exercise price and a different expiration date involves a disposition of the outstanding option and an acquisition of the replacement option, both of which are subject to reporting under Section 16(a). However, the disposition of the outstanding option will be exempt from short-swing profit liability under Section 16(b) pursuant to Rule 16b-3(e) if the terms of the exchange are approved in advance by the issuerrsquos board of directors, a committee of two or more non-employee directors, or the issuerrsquos shareholders. It is generally not a problem to satisfy these requirements. Similarly, the grant of the replacement option or other securities is subject to reporting, but will be exempt from short-swing profit liability pursuant to Rule 16b-3(d) if the grant was approved in advance by the board of directors or a committee composed solely of two or more non-employee directors, or was approved in advance or ratified by the issuerrsquos shareholders no later than the date of the issuerrsquos next annual meeting, or is held for at least six months. Foreign Private Issuers Relief from Shareholder Approval Requirement Both the NYSE and Nasdaq provide foreign private issuers with relief from the requirement of stockholder approval for a material revision to an equity compensation plan by allowing them instead to follow their applicable home country practices. As a result, if the home country practices of a foreign private issuer do not require shareholder approval for a repricing, the foreign private issuer is not required to seek shareholder approval under NYSE or Nasdaq rules. Both the NYSE and Nasdaq require an issuer following its home country practices to disclose in its annual report on Form 20-F an explanation of the significant ways in which its home country practices differ from those applicable to a US domestic company. The disclosure can also be included on the issuerrsquos website in which case, under NYSE rules, the issuer must provide the web address in its annual report where the information can be obtained. Under Nasdaq rules, the issuer is required to submit to Nasdaq a written statement from independent counsel in its home country certifying that the issuerrsquos practices are not prohibited by the home countryrsquos laws. A number of foreign private issuers have disclosed that they will follow their home country practices with respect to a range of corporate governance matters, including the requirement of shareholder approval for the adoption or any material revision to an equity compensation plan. These companies are not subject to the requirement of obtaining shareholder approval. Companies that have not provided such disclosure and wish to avoid the shareholder approval requirements when undertaking a repricing will need to consider carefully their historic disclosure and whether such an opt-out poses any risk of a claim from shareholders. Relief from US Tender Offer Rules Foreign private issuers also have significant relief from the application of US tender offer rules if US optionholders hold ten percent or less of the options that are subject to the repricing offer. For purposes of calculating the percentage of US holders, the issuer is required to exclude from the calculation options held by any person who holds more than ten percent of such issuerrsquos outstanding options. Under the exemption, the issuer would be required to take the following steps: (i) File with the SEC under the cover of a ldquoForm CBrdquo a copy of the informational documents that it sends to its optionholders. This informational document would be governed by the laws of the issuerrsquos home country and would generally consist of a letter to each optionholder explaining why the repricing is taking place, the choices each optionholder has and the implications of each of the choices provided (ii) Appoint an agent for service of process in the United States by filing a ldquoForm F-Xrdquo with the SEC (iii) Provide each US optionholder with terms that are at least as favorable as those terms offered to optionholders in the issuerrsquos home country. A more limited exemption to the US tender offer rules also exists for foreign private issuers in instances where US investors hold 40 percent or less of the options that are subject to the repricing. Under this exception, both US and non-US securityholders must receive identical consideration. The minimal relief is intended merely to minimize the conflicts between US tender offer rules and foreign regulatory requirements. In recent years, Microsoft and Google have used innovative methods to address the issue of underwater employee stock options, providing a viable alternative to repricing. In 2007, Google implemented an ongoing program that affords its optionholders (excluding directors and officers) the ability to transfer outstanding options to a financial institution through a competitive online bidding process managed by Morgan Stanley. The bidding process effectively creates a secondary market in which employees can view what certain designated financial institutions and institutional investors are willing to pay for vested options. The value of the options is therefore a combination of their intrinsic value (i. e. any spread) at the time of sale plus the ldquotime valuerdquo of the remaining period during which the options can be exercised (limited to a maximum of two years in the hands of the purchaser). As a result of this ldquocombinedrdquo value, Google expects that underwater options will still retain some value. This expectation is supported by the fact that in-the-money options have been sold at a premium to their intrinsic value. Googlersquos equity incentive plan was drafted sufficiently broadly to enable options to be transferable without the need to obtain shareholder approval to amend the plan. It is likely, however, that most other companiesrsquo plans limit transferability of options to family members. Accordingly, most companies seeking to implement a similar transferable option program will likely need to obtain shareholder approval in order to do so. Finally, it should be noted that ISOs become non-qualified stock options if transferred. The only options Google granted following its IPO were non-qualified stock options and, accordingly, the issue of losing ISO status did not arise. In 2003, Microsoft implemented a program that afforded employees holding underwater stock options a one-time opportunity to transfer their options to JPMorgan in exchange for cash.30 The program was implemented at the same time that Microsoft started granting restricted stock instead of options and was open on a voluntary basis to all holders of vested and unvested options with an exercise price of US33 or more (at the time of the implementation of the program, the companyrsquos stock traded at US26.5). Employees were given a one-month election period to participate in the program, and once an employee chose to participate, all of that employeersquos eligible options were required to be tendered. Employees who transferred options were given a cash payment in installments dependent upon their continued service with Microsoft. The methods used by Google and Microsoft raise a number of tax and accounting questions and require the filing of a registration statement under the Securities Act in connection with short sales made by the purchasers of the options to hedge their exposure. To date, these methods have not been adopted by other companies however, some larger companies with significant amounts of outstanding, underwater options may want to consider them and investment banks may show renewed interest in offering such programs. Nevertheless, it is likely that most companies will continue to conduct more conventional repricings in order to address underwater options. In the face of the recent market downturn, and drawing on lessons learned from the 2001 ndash 2002 decline in Internet and technology stocks, companies should consider whether they need to address their underwater stock options. A small number of companies have already effected repricings in 2008. With stock prices continuing to be depressed, the last quarter of 2008 is an appropriate time to consider whether to take steps to retain and reincentivize employees. For those companies with a calendar fiscal year, it is the appropriate time to consider whether to seek shareholder approval for a repricing in connection with the companyrsquos 2009 annual meeting. To view all formatting for this article (eg, tables, footnotes), please access the original here. White amp Case LLP - lta targetquotblankquot hrefquotwhitecasecdiamondquotgtColin J. Diamondltagt, lta targetquotblankquot hrefquotwhitecasegkasharquotgtGary Kasharltagt, ampnbsplta targetquotblankquot hrefquotwhitecaseaoringerquotgtAndrew L. Oringerltagt and lta targetquotblankquot hrefquotwhitecasekraskinquotgtKenneth A. RaskinltagtThis article is reprinted with permission from the May 31, 2001 edition of New York Law Journal. 2001 NLP IP Company. Reprise Stock Options: Aktuella Utvecklingar DECLINES I aktiekurserna för många börshandlade företag under det senaste året har det resulterat i att många ledande befattningshavare innehar quotunderwaterquotoptioner. Ett undervattenalternativ är ett där övningspriset överstiger nuvarande börskurs på aktien. Många offentliga företag står inför allvarliga problem som härrör från undervattensalternativ. Antag exempelvis att marknadspriset på aktiebolaget A sjunker från 50 till 20 och att många optionsinnehavare på bolag A har optioner med ett lösenpris på 50. Bolaget A anställer nu 10 nya chefer och ger dem optionsbidrag med en utövningspris på 20. Detta skapar uppenbarligen ett stort problem med långsiktiga chefer som är 30 under vattnet på sina alternativ medan 10 nya chefer har alternativ med ett övningskurs på 20. Den mest uppenbara lösningen och föremålet för utbredd debatt är att reprissera gamla 50 alternativen ner till 20. I sin enklaste form innebär prissättning av ett optionsoption ett eller annat av följande: (a) Minskning av emissionspriset för undervattensaktiealternativet (med det nya reducerade optionspriset i allmänhet fastställt till aktuellt marknadspris), eller (b) annullering av undervattensalternativet och beviljande av ett nytt alternativ (återigen med ett lösenpris på nuvarande marknad). I flera årtionden har repetition av optionsrätter inträffat under periodiska nedgångar på aktiemarknaden. Dessa repressalier har åtföljts av kritik från olika grupper, inklusive aktieägare, aktieägare och media. Repricings har också varit föremål för tvister, skatter och SEC-förordningar som syftar till att begränsa dem och senast nya regler för redovisning som medför negativ redovisning av alternativ som har reprimerats. Följande diskussion kommer att inriktas på en ny redovisningshandling som medför negativ redovisning av repressalier och gav ett undantag för repressalier där mer än sex månader löper mellan uppsägningen av ett enastående undervattensalternativ och beviljandet av ett nytt lägre prisalternativ. FASB tolkning nr 44 Under våren 2000 utgav Financial Accounting Standards Board (FASB) Tolkning nr 44 (mars 2000) berättigade kvoter för vissa transaktioner som berör aktiekompensation - en tolkning av APB-yttrande nr 25.quot 1 Tolkning nr 44, punkterna 38-54 (med exempel som illustrerar tillämpningen av tolkningen som ges i punkterna 179 till 197), anser att om något alternativ återges, med begränsade undantag, kommer det att förlora sin status som en beståndsersättning utan avkastningsavgift enligt APB-yttrande nr 25. Det återköpta alternativet är föremål för rörlig bokföringsbehandling. Variabel redovisning innebär att ett optionsoption resulterar i en avgift mot vinst baserat på eventuellt ökning av marknadspriset på det lager som omfattas av optionen under räkenskapsperioden eller perioder som redovisas. Nedan följer ett exempel på variabel bokföringsbehandling. Antag ett alternativ som beviljats ​​av bolag A med ett lösenpris på 50 följt av en marknadsandel av aktiekursen A till 20. Alternativet återges till 20. Under de närmaste tre åren är marknadspriset för A-aktie från och med varje årsskift är följande: År ett: 35 År Två: 50 År Tre: 60 Antag att optionen är belägen under hela denna period och utövas i slutet av år tre. Under varje av de tre åren kommer avgiften mot bolagets resultat att vara enligt följande: År ett: 15 år två: 15 år tre: 10 Således, istället för en möjlighet utan kostnad mot intjäning, genererar det återställda alternativet totalt 40 av avgifter mot intäkter över tre redovisningsperioder. Repricings kan väl ha stängts av genom tolkning nr 44 men för att tolkningen ger ett viktigt undantag. 45 § Tolkning nr 44 har följande lydelse: 45. En optionstilldelning (avveckling) ska kombineras med en annan tilldelningspris och resultera i en indirekt minskning till lösenpriset för den kombinerade utmärkelsen om ett annat alternativ med ett lägre lösenpris än det inställda (avvecklade) alternativet beviljas individen inom följande perioder: a. Perioden före avbokningsdagen (avveckling) som är kortare av (1) sex månader eller (2) perioden från dagen för beviljande av det avbeställda eller avvecklade alternativet b. Perioden slutar sex månader efter avbokningsdagen (uppgörelse). Punkt 133 bekräftar undantaget. Undantaget tillåter upphävande av det ursprungliga alternativet och beviljande av ett nytt alternativ utan förlust av kostnadsfri status under förutsättning att minst sex månader förflutit mellan datumet för upphävandet av det ursprungliga alternativet och beviljandet av det nya alternativet lägre pris ( quotsix-månadens och en-dagars regelkvot). Ett problem med att avbryta det ursprungliga alternativet utan samtidig engagemang för ett nytt optionsbidrag som ersätter det gamla alternativet är att den verkställande som har gått med på att upphäva det ursprungliga alternativet inte har någon garanti för att ett nytt, lägre prisalternativ kommer att beviljas senare. Arrangemanget som beskrivs i nästa stycke behandlar detta problem. Ett alternativ: Samtidigt avbryter en gammal möjlighet och förbinder sig till framtida bidrag till en ny möjlighet. Tolkning nr 44, i punkt 133 (implicit) och punkt 197 (genom illustration) föreskriver att arbetsgivaren kan avbryta det gamla alternativet och samtidigt med att avtalet upphör att vara ett nytt alternativ sex månader senare utan förlust av kostnadsfritt - återstämd status, förutsatt att det inte är något åtagande om vad utövningspriset för det nya alternativet kommer att vara. Med andra ord kan ett sådant avtal, för att undvika rörlig redovisning av det nya alternativet, inte skydda bidragsmannen mot ökningar av aktiekursens marknadspris som inträffar efter det datum då det gamla alternativet avbröts. Ett andra alternativ Ett annat alternativ skulle vara för arbetsgivaren att ge verkställande direktören ett tillägg till det lägsta nuvarande marknadspriset utan att avbryta det utestående alternativet till det högre priset. Om man antar att det finns många optionsinnehavare, kan detta dock väsentligt öka antalet utestående aktier under optionsprogrammet och resultera i slutändan i en orimlig utspädning i aktievärden. Det antal aktier som krävs enligt detta program kan också överstiga antalet aktier som är auktoriserade enligt optionsprogrammet. Ett tredje alternativ Bidragsgivaren kan som ett tredje alternativ ge ett nytt alternativ till det aktuella marknadspriset och föreskriva att det nya alternativet löper ut omedelbart efter det att marknadspriset återhämtar sig till nivån på lösenpriset för det ursprungliga alternativet, vilket kvarstår utestående. För att illustrera antar du en uppsättning omständigheter som liknar det som nämnts ovan: Företag A beviljade ett alternativ ursprungligen med ett 50 lösenpris följt av en nedgång i marknadspriset till 20. Bolag A ger ett nytt alternativ till 20. Det ger det nya alternativet kommer att utgå omedelbart efter det att marknadspriset återvänder till original 50-nivån. Detta alternativ skulle citera de två alternativen. Under optionsalternativet 20 har optionsinnehavarna fått värdetillväxten från 20 tillbaka till 50-kursen på det ursprungliga alternativet. Det nya alternativet löper ut. Fortsätt att behålla det ursprungliga alternativet, optionsinnehavaren kan njuta av framtida tillväxt över det ursprungliga 50-utövningspriset. Från både företagens och optionsinnehavarnas ställningstaganden skulle detta vara en effektiv, riskfri design. FASB: s personal, emellertid i FASB: s personalmeddelande nr D-91, uppgav att det nya 20-alternativet måste kunna fortsätta under en period av minst sex månader efter det att den ursprungliga 50-optionsutnyttjandeprisnivån uppnåddes. Annars är arrangemanget i personalperspektivet en enda transaktion, en reprise av det ursprungliga alternativet och variabel prisräkning gäller. Enligt den godkända versionen av FASB-staben riskerar bolaget något som det inte riskerade i det exempel där det nya alternativet löper ut omedelbart efter det att marknadspriset återhämtar sig till 50. Risken är att optionsinnehavaren kan utnyttja det nya, billigare alternativet vid en senare tidpunkt i sexmånaders - och en-dagarsperioden samlar ytterligare vinster utöver 30-spridningen i den nya optionen om marknadspriset fortsätter att öka. Då, efter senare utövande av det ursprungliga alternativet, kan verkställande direktören kvotera en andra gång vinsten över 50 utövningspriset för det ursprungliga alternativet. En ytterligare nackdel med detta alternativ är att, liksom det andra alternativet, ytterligare tillval kommer att vara utestående fram till utgången av ett av alternativen (förmodligen i de flesta fall det nya lågprisalternativet som löper ut sex månader och en dag efter det ursprungliga 50 alternativ prisnivå uppnås). Inte bara är aktierna i bolag A utspädda, men som också noterats i samband med det andra alternativet ovan, om ett stort antal optioner är inblandade, kan antalet aktier som krävs för ett sådant program överstiga antalet aktier som godkänts enligt optionsprogram. Ett fjärde alternativ Ett annat alternativ skulle vara att bidragsbolaget skulle citera uteslutet undervattensalternativet. Till exempel kan bolag A erbjuda sina chefer med 50 alternativ (nuvarande börskurs på aktien är 20) för att köpa tillbaka till sitt Black-Scholes-värde. Det skulle kunna avbryta alternativen i utbyte mot kontant eller kanske begränsat lager. I 135 § tolkning nr 44 föreskrivs att om tidsbegränsat begränsat lager är vederlaget för avbokningen av optionen, kommer det begränsade lagret att vara föremål för fast, ej variabel redovisning. Således kommer Bolaget som avgift för intäkter att vara ett belopp som motsvarar kontanter eller marknadsvärdet av det begränsade lagret som betalats för avbokningen. Ett femte alternativ I mars 2001 utgåva av dess publikation Monitor. vid tornet diskuterar konsultföretaget Towers Perrin användningen av en kvoträttslig aktieuppskattningsrättighet (SAR). En kvotbaserad kvot SAR har ett baspris som motsvarar det verkliga marknadsvärdet på beståndet på dagen för beviljandet och ett maximalt kvotutdelningsvärde som motsvarar utövningspriset för det ursprungliga alternativet. För att illustrera kan bolag A från det ovan angivna exemplet ge ett SAR med ett baspris på 20 (aktiens börskurs på marknaden) och ett maximalt kvotutdelningsvärde på 50, lösenpriset för det ursprungliga alternativet. (Ekonomiskt sett skulle det här vara en lösning som väldigt liknar den kvotering av alternativ som beskrivs ovan i det tredje alternativet.) Den avgränsade SAR kommer att bli föremål för variabel redovisning, vilket är SAR i allmänhet. Men kommer variabel bokföringsbehandling att gälla det ursprungliga optionsprogrammet som den optionerade fortsätter att hålla. FASB: s personal kan se användningen av en avgränsad SAR i samband med ett undervattensalternativ som en enda repetitionstransaktion som resulterar i variabel redovisning av det ursprungliga alternativet också. (Detta skulle likna behandlingen av aktieoptioner som diskuteras i det tredje alternativet ovan). Ett sjätte alternativ Några utövare har föreslagit möjligheten att sälja ett undervattensoptioner till en tredje part (till exempel en investeringsbank) som ett sätt att befria arbetsgivaren och arbetstagaren från problem med undervattensalternativet. Med förbehåll för FASB: s personal kan transaktionen göra det möjligt för arbetsgivaren att ge ett nytt, billigt alternativ utan den rörliga räkenskapsbehandlingen av det nya alternativet. Det finns uppenbarligen juridiska problem, inklusive värdepappersrätt och skattefrågor. Dessutom skulle det vara komplikationerna med att ändra en optionsoptionsplan för att tillåta överföringarna såväl som allvarliga incitament. Skulle styrelser och aktieägare komma överens om att det är lämpligt att en optionsoptionsplan gör det möjligt för företagsledare att sälja sina undervattensalternativ till tredje part. Varje arbetsgivare som beaktar återprissättning, inklusive ett eller flera av de sex alternativ som nämns ovan, bör noggrant granska redovisningseffekterna med dess oberoende oberoende revisorer. Repricing innebär många juridiska och skattemässiga frågor. Medan detaljerad diskussion om dessa frågor ligger utanför ramen för denna kolumn, noteras följande. (A) Upplysning. Sedan 1992 har SEC krävt att eventuell repetition av ett alternativ eller SAR som innehas av en börsnoterad verkställande tjänsteman (generellt VD och de fyra högst kompenserade verkställande befattningshavarna utom VD) resulterar i särskilda krav på offentliggörande av uppgifter om uppgifter om vissa repressalier för de senaste tio räkenskapsåren. Se förordning S-K, punkt 402 (i), 17 C. F.R. sekt 229,402 (i). SEC-förslag om utökad proxyupplysning och en rapport från en särskild arbetsgrupp i New York-börsen har föreslagit att utökad proxy-rapportering om repressalier bör övervägas. Inga specifika förändringar i för närvarande nödvändiga upplysningar om reprisningar i proxy-rapporter förväntas inom en snar framtid. (B) Tenderbjudanden. SEC anser att återköp av aktieoptioner är transaktioner som omfattas av anbudsreglerna. En nyligen SEC Exemptive Order föreskrev undantag till vissa av anbudsförfarandet för regler om repricings som uppfyller särskilda villkor. Exemptive Order, Securities Exchange Act av 1934 (21 mars 20001), på sec. govdivisionscorpfinrepricingorder. htm. Men även om det omfattas av undantagsordningen, är en återbetalning fortfarande föremål för Schedule TO, som kräver att vissa uppgifter lämnas och bland annat kravet att erbjudandet är öppet under 20 arbetsdagar. Enligt befintlig praxis verkar det som SEC inte behandlar som föremål för anbudsförfarandet, regler om repressalier som är individuellt förhandlade eller som involverar ett begränsat antal nyckelchefer. Den bekräftade indirekt detta i en kvoteringsavgift som utfärdades samtidigt med undantagsbeslutet den 21 mars 2001. Det finns inget förslag på vilken kvotbegränsad numberquot-medel och omhändertagande bör tas innan man sluter till att ett visst arrangemang inte omfattas av anbudsreglerna. Federal Income Tax Section 162 (m) i Internal Revenue Code of 1986 (koden) begränsar till en miljon dollar per år inkomstskattet för vissa kompensationsformer som betalas av offentliga företag till att omfattade anställda anställda (i allmänhet VD och de fyra högst kompenserade verkställande befattningshavare utom VD). Undantaget från denna begränsning är optionsbidrag enligt optionsprogram som uppfyller vissa krav. Dessa inkluderar aktieägarens godkännande och de planer som föreskriver ett kvotantal aktier med avseende på vilka optioner. kan beviljas under en viss period till någon anställd. Quot Treas. Reg. sekt 1.162-27 (e) (2) (vi) (A). Vid omprövning behandlas förordningen enligt sek 162 (m), trots att det ursprungliga alternativet avbryts, som det fortfarande är utestående och därför måste det räknas mot det maximala antalet aktier som kan ges till en anställd under den aktuella perioden. Detta kan väsentligt begränsa antalet aktier som kan täckas av en prissättning utan att orsaka ett problem enligt sekt 162 (m). En annan skattefråga innefattar incitamentoptioner (ISOs) enligt kod sekt 422. Enligt kod sekt 424 (h) (1), om en ISO, som är berättigad till särskild skattebehandling enligt kod sekt 422, återges, betraktas repressionen som bidrag av ett nytt alternativ. I det år då det nya alternativet blir utnyttjbart, skulle dollarns värdet på beståndet som omfattas av det nya optionsbidraget debiteras mot den 100 000 årliga begränsningen av ISO: er. (Det dollarnivån skulle vara det värde som bestämdes vid datumet för beviljandet.) Författande och bolagsstyrningsöverväganden. Befintliga optionsprogram bör granskas noggrant för att avgöra om de tillåter repetition. De får tillåta att ingen reprisning eller endast vissa former av reprisering. Till exempel kan en plan tillåta att en aktieoption och uppköp av ett annat optionsoption avskaffas till samma optionsinnehavare men det får inte tillåta en minskning av lösenpriset för ett utestående alternativ. Om en ändring av optionsprogrammet är nödvändig, kommer det att kräva aktieägarens godkännande. Om aktieägarens godkännande krävs kan bolaget befinner sig mitt i en livlig debatt. 1 Författaren vill uttrycka sin uppskattning till Paula Todd of Towers Perrin för hennes hjälp i samband med förberedelsen av denna kolumn. Two related columns by the author are quotRepricing Stock Options, quot which appeared in The New York Law Journal on Sept. 29, 1998, and quotNew Stock Option Accounting Interpretation, quot which appeared in The New York Law Journal on May 31, 2000.Upward Stock Option Repricing Companies often reduce the exercise price of employees outstanding stock options to the current stock price to restore the options incentive effect and retain talented employees. I vissa fall ökar emellertid företagets lösenpris för att tillhandahålla skatteförmåner för optionsinnehavare under vissa omständigheter. Om ett aktieoption kvalificeras som ett incitamentoptionsoption (ISO) enligt IRC 422 och 409A, redovisar den anställde som erhåller optionen ingen skattepliktig inkomster när arbetsgivaren beviljar optionen eller när arbetstagaren utnyttjar optionen. Om de tillämpliga innehavskraven är uppfyllda, klassificeras eventuell vinst vid försäljning av aktier som erhållits från utnyttjandet av optionen som långfristig realisationsvinst. Enligt avsnitt 409A, för ett alternativ att vara en ISO, måste dess lösenpris åtminstone motsvara aktiekursen på optionsdagen. För privata företag måste den åtminstone motsvara det verkliga marknadsvärdet, fastställt genom en rimlig tillämpning av en rimlig värderingsmetod inom fakta och omständigheter från värderingsdagen (Treas. 1.409A-1 b) (5) ( iv) (B) (1)). Optionsoptioner som beviljats ​​till ett lösenpris som är lägre än aktiekursen på optionsbidragsdatumet kallas ofta rabattoptioner eller alternativ 409 som berörs. För dessa optioner måste emellertid arbetstagaren betala vanlig inkomstskatt och 20 straffavgift när optionen beror på skillnaden mellan aktiekursen på intjänad datum och lösenpriset. Enligt reglerna i tillkännagivande 2008-113 kan utestående diskonteringsoptioner som annars uppfyller kraven i avsnitt 422 omvandlas till ISO genom att höja lösenpriset för optionerna till aktiekursen vid optionsdatumet och därigenom uppfylla kraven i avsnitt 409A med avseende på optionerna (se exempelvis prospektet SEC-Form S-1 i Acelrx Pharmaceuticals Inc., noter till finansiella rapporter nr 14, sidan F-35, vid tinyurl3hv9wun). Enligt meddelandet 2008-113 kommer de återköpta optionerna emellertid att behandlas som uppfyller kraven i avsnitt 409A endast om (1) lösenpriset felaktigt sattes under lagrets marknadsvärde på dagen för beviljandet och (2) omprissättning inträffar innan arbetstagaren utövar aktierätten och senast den sista dagen i det anställdas skatteår då arbetsgivaren beviljade aktieoptionerna eller om arbetstagaren inte var insider enligt 16 § i värdepappersbörslagen från 1934 tid under året tilldelades optionerna senast den sista dagen i anställningsskatteåret omedelbart efter det anställdas skatteår där arbetsgivaren beviljade aktieoptionen. Dessutom måste berörda arbetstagare välja att acceptera prissättningstilbudet. Om de inte accepterar erbjudandet förblir alternativen rabatterade alternativ. Samtidigt som man accepterar återbetalningsavtalet ger de anställda de skatteförmåner som följer med ISO, maximerar det inte nödvändigtvis de framtida utbetalningarna från optionerna på grund av ökning av lösenpriset. Anställda kommer sannolikt att acceptera erbjudandet om de förväntar sig att deras framtida löneutbetalning med uppreparation av alternativet är större än utan det. Den framtida utbetalningen med repressionen skulle vara lika (prognostiserad aktiekurs aktiekurs på optionsbidragsdatumet) x antal aktier, eftersom det nya lösenpriset efter repressionen är aktiekursen på optionsdagen. Om anställda inte accepterar erbjudandet och aktieoptionerna skulle betraktas som diskonteringsoptioner skulle deras framtida utbetalning vara (prognostiserat aktiekursutövningspris) x (1 (marginalskattesats 20)) x antal aktier. Följande exempel beskriver möjliga scenarier för ett anställdas beslut om att acceptera en upprepande repetition. Bland alla de noterade faktorerna är endast aktiekursen på optionsoptionsdatumet inte känt. Beslutet beror sålunda på den anställdas prognos om framtida aktiekurs. Optionsbidragsdatum: 1 januari 2011 Antal aktier: 10 000 Utnyttjandepris: 5 Aktiekurs per 1 januari 2011: 10 Optionsoptionsdatum: 31 december 2011 Marginal skattesats: 33 Alternativ för återbetalning: 1 juli 2011 Prognostiserad aktiekurs på optionsoptionsdagen: Ej känd Den framtida utbetalningen med repressionen är (prognostiserad aktiekurs 10) x 10.000. Utan upprepning är det (prognostiserat aktiekurs 5) x (1 (33 20)) x 10 000. Scenario 1. Om det prognostiserade aktiekursen är mindre än eller lika med lösenpriset på 5, är utdelningarna både med och utan repressionen noll. Scenario 2. Om det prognostiserade aktiekursen är större än lösenpriset 5 och mindre än eller lika med priset på 10 på optionsdatumet, skulle anställda avslå erbjudandet, eftersom den framtida utdelningen utan repressionen är positiv, men utbetalning med det är noll. Scenario 3. Om det prognostiserade aktiekursen är större än aktiekursen på optionsdagen, är båda utdelningarna positiva. Om det prognostiserade aktiekursen överstiger det kritiska värdet som följer, skulle utbetalningen med repressionen vara högre än utan den. Det kritiska värdet är: Sammanfattningsvis skulle anställda dra nytta av upprepning av återställningsoptioner genom att acceptera återprissättningstilbudet när den prognostiserade framtida aktiekursen är tillräckligt hög för att skatteförmånen för uppåtgående optionsprissättning överstiger framtida förlustavdrag på grund av det ökade lösenpriset. Av Jin Dong Park. Ph. D. (jparktowson. edu ) assistant professor of accounting, College of Business and Economics, Towson University, Towson, Md. To comment on this article or to suggest an idea for another article, contact Paul Bonner, senior editor, at pbonneraicpa. org or 919-402-4434.

No comments:

Post a Comment